Thursday, April 09, 2009

MK's version of Rome

Swed helnii hicheel deer neg aylaliin tuhai bich gesen daalgavar bsan bolovch hezeenii zalhuurch yavsaar bgaad suuliin odor hurgechihev. Tegeed sandarsandaa MK-s Rome yavsan aylaliin tuhaid bicheed ogooch gej guisan yum.
*************************
Min Resa till Rom
Jag ska skriva om att jag var i Rom förra veckan. Jag åkte dit med min pojkvän och fick resan i nyårspresent. Det jag fick var en guidebok om Rom där det stod att vi skulle resa. Jag var mest intresserad att se Fontana di Trevi men också resten av staden. Vi bodde på bed and breakfast nära Termini stationen. Kvinnan som ägde det var trevlig men pratade ibland för mycket att hon glömde bort saker. På morgonen fick vi frukost men i Italien äter dom inte smörgåsar till frukost utan dom äter croissant eller kakor så man blir inte mycket mätt. Resan var fem dagar lång så jag hann göra många saker. Vi var till Vaticanen, till museet med all konst och dom hade utställning om mongoliet vilket jag tyckte om. I Vaticanen finns också St Peters kyrka, och Sixtinska kapellet. Att resa betyder att gå mycket och efter en dag ute önskar man att man hade bra vandringsskor. En av de långa promenaderna var på Via Appia. Det är vad som finns kvar av en gammal romersk väg som gick från Rom till Brindisi. Utmed vägen fanns en gammal Cirkus för hästtävlingar men den var inte öppen när jag var där. Katakomberna var öppna och jag besökte en av dom, San Sebastianos katakomber. Det finns många katakomber utanför rom, det är tunnlar under marken där de kristna begravde dom döda. I San Sebastianos katakomber finns mer än hundra tusen gravar och där begravdes helgonet San Sebastian och gav namnet till katakomben. I Rom finns också fler kyrkor än St Peters, jag läste i en bok att det fanns sju hundra kyrkor i Rom så det blir många kyrkor man besöker när man är där. Två av dom största är San Giovanni in Laterano och Santa Maria Maggiore som vi bodde mycket nära. En sak jag inte tyckte om var att alla hade små bilar, också bussarna kunde vara mycket små. Men jag kände mig inte så liten brevid dom så jag tog många kort där jag visade att jag var större. Att äta mat i nya länder är inte så lätt, en dag var vi och åt mat i en lite restaurang i Trastevere. Jag ville prova mat från Rom så jag beställde "Meat in Roman way". Det skulle jag inte gjort, det var kokt magsäck i tomatsås och gick inte att äta. Annars åt jag mycket pizza och pasta några gånger. I Rom köper man ofta pizza efter vikt och man väljer vad man vill ha och hur mycket från färdiga pizzor. Så efter fem dagar var det tid att åka hem. Alarmklockan lät och vi kom upp för att åka till flygplatsen. Som tur är försov vi oss inte som vi gjorde en annan dag.

******************************
Medeej uzsen gazar bolon ter gazruudiin tuuhiin talaar nadaas iluu bichne l dee. Ineedtei ni zohion bichlegiin suuliin heseg yum.
Ter bichihdee (minii omnoos bichij bgaa):
Nadad taalagdaagui neg zuil bol bugd l jijighen mashin unah yum. Gehdee ter jijig mashinii hajuud bi joohon haragdaagui bolhoor tuundee bayarlan mashintai hamt zondoo zurag avhuulsan.
Shine orond hool idne gedeg amargui asuudal, neg odor bid nar Trastever-d neg restaurand hool ideheer bolov. Rome hool turshij uzey gej bodood menu-s ni 'Meat in Roman style' (rom argaar chanasan mah) zahialav.Tegsen bish aldaa bolov, ter hool ni pomidornii sos-d hiisen chanasan guzee bsan ba tuuniig ni idej chadaagui. Jich: hairan 9 euro :((

No comments: